Stel je zit in het vliegtuig toevallig naast Larry Page, mede-oprichter en CEO van Google.
Je raakt aan de praat en hij geeft je 4 slimme tips waardoor je website beter vindbaar zal zijn? Zou je die opvolgen?
Als je antwoord ‘ja’ is, lees dan verder, want deze tips komen rechtstreeks van Google.
Google wil een beter mobiel web
Onlangs heeft Google zijn algoritme aangepast zodat websites die geschikt zijn voor smartphones hoger scoren dan websites die minder geschikt zijn voor mobiel bezoek.
Daarbij ligt de nadruk op snelheid en gebruiksgemak.
Google wil een beter mobiel web en daarom is het vandaag belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je website geschikt is voor smartphones.
Wie eerst komt eerst maalt.
Verreweg de meeste websites zijn momenteel nog niet geschikt voor smartphones op de manier zoals Google dat aanbeveelt.
Dus als je ervoor zorgt dat jouw website wel geschikt is voor smartphones volgens de maatstaven van Google ben je al snel je concurrentie voor.
In de online wereld hebben ‘first movers’ het meeste voordeel. Hier geldt meer dan waar dan ook het spreekwoord: Wie eerst komt eerst maalt.
Tip: check gelijk of je website geschikt is voor smartphones .
Responsive is beste voor SEO
Vanuit SEO (Search Engine Optimization) oogpunt is Responsive Web Design de beste keuze.
Google heeft zelfs nadrukkelijk zijn voorkeur voor deze techniek uitgesproken.
Er zijn natuurlijk ook tal van andere overwegingen om te bepalen welke mobiele oplossing de beste is.
Maar puur vanuit SEO bekeken is je website responsive maken dus al een verstandige keuze.
Google maakt daarbij de volgende overwegingen:
- De content is makkelijk te delen via alle apparaten.
- Google hoeft maar één website te indexeren in plaats van twee (desktop en aparte mobiele site) en dan uit te zoeken welke mobiel is.
- Het risico op duplicate content en gedeelde page authority is aanzienlijk minder.
- Het gebruiksgemak voor bezoekers met smartphones is beter.
Snelheid is cruciaal
Maar naast de juiste weergave op alle denkbare apparaten is voor mobiel gebruik vooral de snelheid van de ervaring cruciaal.
Google verwoordt het in deze blogpost als volgt: At Google, we are passionate about speed and making the web faster. A faster web is better for both users and businesses – faster pages lead to better user experience and improved conversions.
4 Tips van Google
Ben je overtuigd dat een smartphone vriendelijke website direct bovenaan je prioriteitenlijst hoort?
Maar weet je niet waar te beginnen?
Er zijn verschillende manieren om tot een responsive website te komen. Ook met een beperkt budget.
Volg dan dit 4-Stappen Plan:
1) Maak je website responsive
Als je website nog niet responsive is, is dit je eerste prioriteit.
Het realiseren van een responsive website kan echter veel tijd en geld kosten.
Maar er zijn verschillende manieren om tot een responsive website te komen. Ook met een beperkt budget.
Volg één van de 4 strategieën die het beste bij jouw organisatie past.
2) Verifieer bij Google Webmaster Tools
Zodra je responsive website live staat verifieer je hem bij Google Webmaster Tools.
Dit is een verzameling handige tools die Google gratis aanbiedt aan webmasters.
Met deze tools kun je eventuele problemen analyseren. Webmaster tools geeft ook suggesties voor verbeteringen.
Heb je gekozen voor strategie nummer 2 van de 4 responsive strategieën? Upload dan de juiste Google sitemap naar Google Webmaster Tools.
Voor smartphones stelt Google nog hogere eisen aan de snelheid dan voor desktops.
3) Optimaliseer je site op snelheid…
Zoals hierboven aangegeven hecht Google heel veel waarde aan snelheid.
Voor smartphones stelt Google zelfs nog hogere eisen aan de snelheid dan voor desktops.
Google ontwikkelde zelfs het tool Page Speed Insights om developers te helpen hun websites te optimaliseren.
De tool geeft aparte adviezen voor de optimalisatie voor smartphones en desktops.
Test daarom je website met deze tool om te zien hoe goed hij het doet op het gebied van mobiele snelheid en gebruiksgemak.
Zo laat de website fifa.com volgens deze test als het gaat om snelheid op mobiel nog veel te wensen over. Dat is met name een probleem in landen in Azië, Afrika en Zuid- en Midden Amerika, waar de meeste mensen online gaan met smartphones op trage netwerken.
…maar sla niet door (deze tip is van ons)
Laat je echter ook weer niet gek maken door deze tool, want er valt volgens Google altijd nog wel wat te verbeteren, zelfs aan hun eigen website, zoals blijkt uit deze test.
Ik heb lang moeten zoeken voor ik een website vond met een 100% score voor zowel mobiel als desktop.
Het blijkt een experiment van ene Dan Riti. En het is hem gelukt:
(Let op: de URL zoals hierboven vermeld is niet meer actief)
Maar hij heeft er ook zo zijn bedenkingen bij. Zijn belangrijkste advies: hou je aan de best practices.
De oude voetbalfilosoof Johan Cruijff zei het al: “elk voordeel heb z’n nadeel.”
Snelheid is een heel belangrijk onderdeel voor het gebruiksgemak.
Maar als je puur op de optimalisatie van de snelheid stuurt, kan dat ook ten kosten van de functionaliteit en merkbeleving gaan.
4) Richt Google+ Local in
Voor bedrijven die vooral een plaatselijke markt bedienen zijn smartphones helemaal van groot belang.
Mensen zoeken onderweg vaak naar informatie over bedrijven.
Zeker horeca en winkels.
En als je website bij deze consumenten hoog in de zoekresulaten scoort levert dat direct omzet op.
Daarom is voor veel bedrijven een goed ingericht Google+ Local profiel essentieel.
Op een smartphone zal een Google Local vermelding nog prominenter worden getoond dan op een desktop vanwege het kleine scherm.
Een Google Local profiel plaatst bovendien je website op Google Maps en in de Google Maps app.
Een prima handleiding hoe je Google+ Local opzet voor jouw organisatie vind je hier.
Advies op maat
Wil je persoonlijk advies over hoe je deze 4 stappen in de praktijk brengt? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.