Title Image

NIEUW! Voor winkeliers- verenigingen: E-commerce en Loyalty Systeem

Home  /  NIEUW! Voor winkeliers- verenigingen: E-commerce en Loyalty Systeem

 

Community Based E-commerce en Loyalty System

Winkels in heel Nederland voelen de hete adem van e-commerce in hun nek. Ze zien hoe klanten wegblijven en hun producten voortaan online kopen. Het gemak van thuisblijven, veel keuze en toegankelijke productrecensies, betekent dat het ‘winkelen’ een steeds zeldzamere gewoonte aan het worden is. Het gevolg zijn dan ook lege winkelstraten en winkeliers die met bodemprijzen elkaar de tent uit vechten.

 

Wat is het concept?

Community Based E-commerce en Loyalty System (CBELS) draait erom deze trend om te draaien; niet door te proberen de opkomst van e-commerce tegen te houden, maar door het te omarmen als een partner van de reguliere winkel. Community draait erom dat ondernemers niet elkaar kapot concurreren om een stuk van een krimpende taart, maar samenwerken om de taart groter te maken. Bij CBELS staan twee concepten centraal: Common E-commerce Shop (CES) en Common Loyalty System (CLS).

 

Common E-commerce Shop

De meeste winkels in een gemiddelde winkelstraat zijn niet in staat om zelfstandig een webwinkel te onderhouden; de kosten, tijd en moeite die het runnen van een fatsoenlijke webwinkel vereisen zijn simpwelweg teveel gevraagd voor een al overbezet, zelfstandig ondernemer. CES is dan ook niet een webwinkel voor één winkel of één merk, maar een webwinkel voor een gehele winkelstraat of warenhuis. In deze webwinkel vindt u niet alleen de producten van alle betrokken winkels, maar ook de diensten van alle betrokken restaurants, hotels, activiteiten centra, enz. Deze webwinkel zal toegankelijk zijn vanaf uw PC, tablet en uw smartphone. Hierdoor kunnen ook kleine zelfstandigen goedkoop hun diensten en producten online aanbieden.

 

 

Common Loyalty System

Maar hoe krijgt u de consument terug in de winkelstraat? Hiervoor introduceren wij CLS: een loyalty system voor een gehele winkelstraat of warenhuis. Loyalty systems kennen we al van individuele ketens en merken, zoals de Albert Heijn Bonuskaart, het Etos Superbaby Spaarprogramma, of de C1000 Spaarkaart. Deze hebben als doel om de klant aan een specifiek merk of keten te binden door middel van acties en kortingen. Net zoals e-commerce zijn loyalty systemen voor kleine ondernemers niet een realistische mogelijkhed vanwege de bijkomende kosten. CLS biedt dan ook een oplossing voor de kleine ondernemer; CLS is namelijk een loyalty system voor een gehele winkelgemeenschap en tracht de winkelier aan een straat of warenhuis te binden. Het systeem werkt hetzelfde als bij individuele loyalty systems: de klant koopt een product en spaart daarmee punten. Deze punten kunnen vervolgens gebruikt worden voor korting bij een latere aankoop. Het grote verschil zit erin dat deze punten zich niet beperken tot de winkel waar de klant het product gekocht heeft, maar gebruikt kunnen worden bij iedere winkel, restaurant, of andere dienstverlener die aangesloten is aan de CLS.

 

Geen concurrentie, maar samenwerking

Waarom wij kozen voor een puntensysteem boven korting? Met een simpele korting blijft het voordeel van de kant beperkt tot een specifieke winkel of keten (een korting op jeans vertaalt zich immers lastig naar een korting in een restaurant), met het bijkomende risico dat deze korting buiten de community wordt gebruikt. Met een punten systeem zorgen wij ervoor dat de uitgaven van de klant binnen de community blijven. Bijvoorbeeld: een klant koopt een broek bij een kledingwinkel en krijgt bij die aankoop 10 punten. Iedere punt is dan 50 cent waard, maar deze punten kunnen slechts gebruikt worden bij winkels of dienst verleners die aangesloten zijn bij het CLS. Zo zou de klant er dus voor kunnen kiezen om zijn 10 punten te gebruiken voor een hapje eten bij de snackbar in de winkelstraat, of om ze te bewaren en zo punten te sparen voor een grotere uitgave. Hierdoor worden de klanten gebonden aan de winkelstraat en worden ze meer gemotiveerd om hun aankopen in die specifieke straat te doen; hij kan nu immers meer waar voor zijn geld krijgen in deze straat dan hij in een andere straat of online zou kunnen krijgen. Nu klinkt dit wellicht wat vreemd; de snackbar loopt nu immers omzet mis doordat zijn klant al een broek kocht bij een kledingzaak. De uitbater van de snackbar loopt nu inderdaad een beetje omzet mis bij een enkele klant, maar omdat nu meer bezoekers in de winkelstraat blijven hangen dankzij het CBELS-systeem, zal hij een groter aantal klanten dan voorheen bedienen. CBELS kan dan ook alleen werken wanneer er spraken is van een echte community in een winkelstraat; de ondernemers moeten niet trachten elkaars klanten af te pakken, maar juist elkaar helpen om gezamenlijk meer klanten te krijgen. Zo wordt het succes van de een niet de dood van de ander.

 

 

Hoe e-commerce en regulier winkelen samenkomen

Voor winkeliers en ondernemers is de algemene trend dat e-commerce een bedreiging is voor de reguliere winkel; het weerhoudt de klant er immers van de straat op te gaan. Echter, met gebruik van slimme technologie genaamd ‘Beacons’, kunnen webwinkels en reguliere winkels elkaar juist versterken. Beacons zijn kleine stukjes hardware die via een Bluetooth verbinding uw smarthpone ervan op de hoogte brengen waar de drager van de smarthpone zich precies bevindt. Deze beacons kunnen overal geplaatst worden: in uw keuken, woonkamer of badkamer, maar ook op kantoor, in winkels, restaurants, hotels, uitgaans gelegenheden, publieke omgevingen, enz. Deze beacons kunnen u handige informatie geven over uw locatie: u kunt voorbij een winkel lopen en uw smartphone vertelt u welke merken en producten de winkel verkoopt, wat de recensies zijn van deze producten en of er nog acties met kortingen lopen. Ook bieden beacons u de mogelijkheid om digitaal met uw telefoon te betalen. Dankzij beacons kunnen de gemeenschappelijke webwinkel en het gemeenschappelijke loyalty systeem gebruikt worden om elkaar te versterken. Via een app op uw smartphone krijgt u toegang tot de CES van de winkelstraat. De winkels en leveranciers die aangesloten zijn bij de CES zullen allemaal een of meerdere beacons hebben met informatie over hun producten of diensten. Wanneer een klant langs een winkel loopt, zal de beacon hem erop attenderen welke producten en acties er momenteel in deze winkel te vinden zijn, samen met recensies van voorgaande klanten. De klant kan dan besluiten om de winkel binnen te lopen en een product te kopen, of om bij diezelfde winkel online een product te kopen via de CES. Zowel online als offline krijgt de klant nu punten op zijn account voor de aankoop die hij gedaan heeft. Wanneer de klant langs een restaurant loopt, vertelt zijn smartphone hem onmiddelijk wat het menu is (met recensies) en kan hij via de CES alvast een bestelling plaatsen voor hij binnentreed. Mocht het restaurant deze dienst leveren, dan kan de klant ook eten naar thuis laten leveren via de CES. En ook hier krijgt de klant bij iedere aankoop punten die hij zowel online als offline in de winkelstraat kan gebruiken.

 

Meer klanten en informatie

Er zijn dus vele voordelen verbonden aan het gebruik van CBELS: klanten worden gemotiveerd om in uw winkelstraat te blijven winkelen en uw online en offline winkel werken beter samen dan ooit te voren. Er is echter nog een belangrijke winst die geboekt wordt bij het gebruik van CBELS: waardevolle klanteninformatie. Dankzij CBELS krijgt uw winkelstraat beter inzicht dan ooit tevoren, in wat voor uitgaven welke klanten wanneer doen. Als winkelstraat krijgt u een gedetaïleerd beeld van welke klanten welke winkels bezoeken en welke producten kopen. Hiermee kan de winkelstraat een beter beeld krijgen van zijn zwakke en sterke punten, welke doelgroepen het misloopt en hoe het zich moet profileren. Maar ook als individuele winkelier heeft u hier baat bij: iedere ondernemer krijgt beter inzicht in zijn klanten, welke klanten hij mist en hoe hij individuele klanten moet benaderen. Een kledingverkoper komt er bijvoorbeeld achter dat een klant al shirts heeft gekocht bij een andere winkel, waardoor u nu weet dat hij waarschijnlijk geen shirts bij u gaat kopen. Op deze wijze kan CBELS bijdragen aan een bruisende en succesvolle winkelstraat of warenhuis.

BEL ME NU
+
Bel mij!