Zeker de helft van de retailers in Nederland vindt een webwinkel nodig om bij te blijven. Dat blijkt uit een online poll-onderzoek van De Zaak in samenwerking met Marktplaats.
51% van de deelnemers aan de poll antwoordde bevestigend op de vraag of offline retailers tegenwoordig een webwinkel nodig hebben. 19% antwoordde ontkennend: 14% vindt het belangrijker een goed bereik te hebben en 5% vindt een webwinkel geen vereiste en een stenen winkel voldoende.
Opmerkelijk is het hoge percentage retailers dat zegt ‘geen idee’ te hebben en denkt dat het afhankelijk is van het product.
Thuiswinkel marktmonitor
Het onderzoek van De Zaak valt samen met de publicatie van de Thuiswinkel marktmonitor, de belangenvereniging van 220 webwinkels in Nederland. In de cijfers over het eerste halfjaar zijn door Gfk (de uitvoerder van het Thuiswinkel onderzoek) voor het eerst ook de online verkoopcijfers in winkels verwerkt. Van alle online kopers geeft 2% aan ook online in de winkel producten of diensten te kopen, wat bijdraagt aan de totale online bestedingen.
6,5 miljard online verkocht in eerste halfjaar
Nederland telt in het eerste half jaar van 2014 11,76 miljoen online kopers. Daarvan zijn er vier miljoen mobiele kopers, wat neerkomt op 34% van alle online kopers. Samen kochten zij in het eerste halfjaar voor ruim 6,5 miljard euro aan goederen en diensten online. Een stijging van 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.