Ruim de helft van de websites in het mkb is verouderd en slecht vindbaar voor zoekmachines. Dit blijkt uit de MKB Online Monitor, een tweejaarlijks onderzoek door TNS Nipo in opdracht van DTG. Drie tips om uw website weer helemaal bij de tijd te krijgen.

Zeker een kwart van de websites in het mkb is ouder dan vijf jaar. 57% is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines of mobiele programma's. Zo blijkt uit de MKB Online Monitor onder meer dan duizend ondernemers in diverse branches. 

Nieuwe website
Verder blijkt uit het onderzoek dat ruim eenderde van de ondernemers van plan is om binnen twee jaar te investeren in een nieuwe website. Daarbij is een duidelijke verschuiving merkbaar naar een professionelere aanpak. Bijna 40% van de ondernemers zegt de vervanging van de website uit te besteden aan een commerciële partij.

Het spreekwoordelijke neefje dat op een achternamiddag even een website in elkaar moet draaien, komt steeds minder voor (18 %). 
 
 
Aanwezigheid sociale media
Ondernemers zijn nog weinig actief met bedrijfsprofielen op netwerken als Facebook en LinkedIn. Ook profileren zij zich te weinig op bedrijven sites als detelefoongids.nl.
Gevolg is dat bedrijven online minder goed vindbaar zijn, ook omdat de omschrijving van de dienstverlening op de diverse platformen vaak niet eensluidend is.
 
 
Vindbaar
Onbekendheid met doel en betekenis van platforms is een van de oorzaken. Als gevolg daarvan weten ondernemers ook niet welke platforms voor hun bedrijven van belang zijn. 
Zo blijkt nog geen 10% van de ondernemers in het mkb Google Places actief in te zetten, terwijl bijna de helft van de Nederlanders via Google naar bedrijfsinformatie zoekt.
 
 
Lees ook:
 
Auteur: Flip Schultz